Blue Ocean
De Blue Ocean Strategy (Blauwe-oceaan-strategie, ontstaan in 2005) staat voor een bijzondere bedrijfsstrategie. De kern is dat een bedrijf een geheel eigen en nieuwe manier van marketing kiest en vooral uitgaat van eigen kracht en zich op een nieuwe wijze presenteert en ook zo werkt. Dus geen concurrentieslag op prijs, maar zeer bewust anders werken en relaties uitbouwen.
De Rode Oceaan staat voor de moordende concurrentie met als gevolg ‘figuurlijk vloeiende bloed, de Rode Oceaan’.
De Blauwe Oceaan staat voor een nieuwe werkwijze, anders presenteren, samenwerken in de keten, hoogwaardige en duurzame klantrelaties: dus geen urenleverancier maak co-maker. De opdrachten ontstaan vanuit de relatie. Geen ‘sprookjes’ maar realiteit bij vele topbedrijven en snelgroeiende ‘start-ups’.
Voorbeelden:
Naast deze giga-bedrijven zijn er vele kleine pareltjes van bedrijven ontstaan, ook lokaal in Nederland. Het Kenniscentrum heeft technieken en kennis beschikbaar om vakbedrijven daarbij te ondersteunen.