Er zijn vooraanstaande ondernemers in de natuursteenbranche die werkelijk denken dat de Grafstenensector over enkele jaren zelf kan worden begraven. Er zijn zelfs bestuurders die dit roepen. Die moeten echt een ander beroep gaan kiezen.
Wij gaan uit van het enorme innovatieve vermogen van goede ondernemers. Die kijken net even anders door te zeggen: ‘Hoe kunnen wij op een nieuwe en duurzame wijze nieuwe vormen vinden om de behoefte aan ‘gedenken en herdenken’ op een nieuwe wijze vorm te geven’. En dat gebeurt natuurlijk niet door massaal ‘golfkoppen’ te importeren tegen steeds lagere prijzen.
Nieuwe visie en missie Gedenktekens in Nederland
Het Kenniscentrum heeft met een team van inspirerende ondernemers een geheel nieuwe visie en strategie ontworpen in 2015 die nu stap voor stap wordt uitgevoerd in 2016-2017.
Een van de 24 ontwikkelde speerpunten is de combinatie van Cultuur en Gedenken.
Een 2e is: concurreer niet alleen op prijs, maar creëer nieuwe diensten door deskundige en gedreven ondernemers.
300 Hoogwaardige Inspirerende Verkooppunten.
Het is cruciaal dat er in Nederland 300 hoogwaardige verkooppunten zijn. Bij voorkeur 3-4 in iedere regio, zodat deze bedrijven elkaar stimuleren in de vernieuwing en opdrachtgevers op verschillende manieren worden geïnspireerd. Ook daar streeft het Kenniscentrum naar: totaal zijn er 300 bedrijven met het aantoonbare kwaliteitsniveau 10Q Vakbedrijf eind 2017.
De eerste 50 bedrijven zijn al binnen en die profiteren nu al van de beschikbare faciliteiten. En dat aantal zal zeker snel toenemen en door de bedrijven herkenbaar worden in de markt. En dat wordt door het Kenniscentrum ondersteund door meerdere marketingtechnieken.